Κυριακή 15 Αυγούστου 2010

Η Fiat μετατρέπει σε δουλοπάροικους τους εργάτες μετάλλου


Η Fiat μετατρέπει σε δουλοπάροικους τους εργάτες μετάλλου

Του Αργύρη Παναγόπουλου

«Ο Σέρτζιο κάνει μια πολύ καλή δουλεία», τόνισε ο Μπαράκ Ομπάμα την Παρασκευή στις εγκαταστάσεις της Chrysler στο Ντιτρόιτ, ενώ ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat και της Chrysler είχε υποσχεθεί λίγο προηγούμενα το διπλασιασμό των πωλήσεων της αμερικανικής εταιρείας στην Ευρώπη και τη Νότιο Αφρική έως τα τέλη του 2011. Ο Μαρκιόνε δεν έπρεπε να βρίσκεται στο Ντιτρόιτ, αλλά στο Τορίνο, όπου ο ίδιος είχε συγκαλέσει μια συνάντηση με τα συνδικάτα. Προτίμησε όμως τη δημόσια εμφάνιση με τον Ομπάμα, αφήνοντας τη βρώμικη δουλεία τους άλλους. Η συνάντηση της Παρασκευής είχε στην ημερήσια διάταξή της την πλήρη κατάργηση των εθνικών συλλογικών συμβάσεων και την αντικατάστασή τους με εταιρικές ατομικές ή συλλογικές συμβάσεις που θα αφορούν τη Fiat. Το εργοστάσιο της Fiat στο Πομιλιάνο Ντ’ Άρκο, κοντά στη Νάπολη, αποτελεί το μεγάλο εργαστήριο της πλήρους κατάργησης των εργασιακών σχέσεων στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ιταλία και αργότερα... στους υπόλοιπους κλάδους. Ο Μαρκιόνε προσπάθησε στην αρχή να κάμψει τις αντιστάσεις των εργαζομένων, διεξάγοντας ένα δημοψήφισμα στο εργοστάσιο του Πομιλιάνο για την επικύρωση μιας ξεχωριστής συμφωνίας που είχε υπογράψει με τα συνδικάτα της CISL και της UIL, αποκλείοντας την αριστερή FIOM και τα πιο μικρά συνδικάτα βάσης. Το 40% των εργαζομένων στο εργοστάσιο ψήφισε κατά της ξεχωριστής συμφωνίας με τη Fiat, κόβοντας τον πανηγυρικό αέρα του Μαρκιόνε, που πίστεψε ότι θα μπορούσε να διαγράψει με μια μονοκονδυλιά δικαιώματα και κατακτήσεις δεκαετιών. Ο Μαρκιόνε συνέχισε όμως ακάθεκτος την πολιτική διάλυσης των εργασιακών σχέσεων διαμέσου ενός ξεδιάντροπου τεχνάσματος, υποσχόμενος βροχή δισεκατομμυρίων ευρώ σε επενδύσεις και μεταφορές στην παραγωγή των μοντέλων της εταιρείας, από την Πολωνία, τη Σερβία και το Τορίνο. Μια αρκετά κοντόφθαλμη στρατηγική που δεν μπορεί να κρύψει το υποχθόνιο σχέδιο της εταιρείας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat έφτιαξε μια νέα εταιρεία στην οποία παρουσιάζεται ως πρόεδρο και όχι ως διευθύνων σύμβουλος: την «Φάμπρικά Ιταλιάνα Πομιλιάνο». Με κοινωνικό κεφάλαιο μόλις 50.000 ευρώ. Η νέα αυτή εταιρεία θα προσλάβει όσους από τους εργαζόμενους του εργοστασίου της Fiat στο Πομιλιάνο αποδέχονται τους όρους εργασίας της Fiat, όπως την κατάργηση του δικαιώματος της απεργίας, τα νέα ωράρια, τις νέες συνθήκες εργασίας, τις υπερωρίες, το νέο καθεστώς για τις άδειες και την ασθένεια. Μέσα στα πλαίσια βέβαια των γενικών νόμων του κράτους, όπως υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας Σακόνι. Με πιο απλά λόγια, οι «νέοι εργαζόμενοι» της «Φάμπρικας» του Μαρκιόνε δεν θα προστατεύονται από την εθνική συλλογική σύμβαση του τομέα εργατών μετάλλου, αλλά θα έχουν ένα προσωπικό ή συλλογικό συμβόλαιο εργασίας με τη Fiat ή καλύτερα το αφεντικό της! Για να μπορέσει να προχωρήσει σε αυτού του είδους τις μεσαιωνικές σχέσεις εργασίας ο Μαρκιόνε σκοπεύει μάλιστα να βγάλει τη Fiat ακόμη και από τη συνομοσπονδία των ιταλικών βιομηχανικών Confindustria, τον αντίστοιχο με τον ελληνικό ΣΕΒ, αφού η εταιρεία δεν θα αποδέχεται και επισήμως τις συλλογικές διαπραγματεύσεις! Παραδόξως όμως ο Τζον Έλκαν, ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος της Fiat και μέλος της οικογένειας Ανιέλι, θα συνεχίσει να είναι αντιπρόεδρος της Confindustria. Στην ουσία η οικογένεια Ανιέλι έχει προχωρήσει στο διαχωρισμό των δραστηριοτήτων στον τομέα αυτοκινήτου από τις υπόλοιπες πιο επικερδείς δραστηριότητές, ενώ δεν έχει κρύψει εδώ και χρόνια την πρόθεσή της να προχωρήσει στην πώληση του τομέα αυτοκινήτου σε όποιον ενδιαφέρεται. Μια εταιρεία με προπολεμικές συνθήκες εργασίας, όπως αυτή που θέλει να δημιουργήσει ο Μαρκιόνε, αποτελεί μια καλή ευκαιρία εξαγοράς της σε μια περίοδο συγχωνεύσεων και συγκεντρωτισμού στο επιχειρηματικό επίπεδο. Ο Μαουρίτζιο Λαντίνι, ο γενικός γραμματέας της FIOM-CGIL, προειδοποίησε ότι το συνδικάτο θα κινηθεί ακόμη και ποινικά εναντίον της Fiat για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο Πομιλιάνο. Για την ιστορία η Fiat αποτελεί στην Ιταλία τη μόνη ουσιαστικά εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων. Αυτό που παλιά λεγόταν «μονοπώλιο», αφού ελέγχει μεταξύ άλλων την ALFA Romeo, τη Lancia, τη Ferrari, την Iveco και όλες τις …υπόλοιπες!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου