Με πρόχειρους διαγωνισμούς συνολικής δαπάνης πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ (κατά παράβαση της νομοθεσίας) προετοιμάζεται η μετάβαση της ΝΕΡΙΤ στην ψηφιακή εποχή. Μέχρι τότε πάντως το κράτος θα πληρώνει τους καναλάρχες της ιδιωτικής τηλεόρασης.
Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύτηκε στη Δι@ύγεια η απόφαση του Δ.Σ. της ΝΕΡΙΤ περί διεξαγωγής πρόχειρου διαγωνισμού για την προμήθεια πομπών αναμετάδοσης επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης. Η απόφαση αυτή που πάρθηκε μόλις μία εβδομάδα πριν το (προβληματικό) πέρασμα της Πελοποννήσου στην ψηφιακή εποχή αφορά δαπάνη 200.000 ευρώ συν το ΦΠΑ. Επιπλέον το Δ.Σ. αποφάσισε την διεξαγωγή διαγωνισμού για την μεταφορά του σήματος των ψηφιακών μπουκέτων* σε δορυφόρο (ώστε να γίνεται η λήψη του σήματος στα κέντρα εκπομπής) με προϋπολογισμό ακόμα 200.000€ συν ΦΠΑ. Κι όμως σύμφωνα με την νομοθεσία αυτό είναι παράνομο.
Ας δούμε γιατί: Το δημόσιο το 2010 αναπροσάρμοσε τον κανονισμό δημοσίων δαπανών ορίζοντας νέα όρια για την διεξαγωγή πρόχειρων διαγωνισμών του δημοσίου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο 3186 που δημοσιεύτηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 2010 (κλικ εδώ) για τις δημόσιες συμβάσεις μέχρι 60.000 ευρώ δύναται να διεξαχθεί πρόχειρος διαγωνισμός (δηλαδή με πρόσκληση για συγκέντρωση προσφορών) ενώ για απευθείας ανάθεση το ποσό πέφτει ακόμα πιο κάτω στα20.000 ευρώ. Για συμβάσεις άνω των 60.000€ και μέχρι τις 233.000€ οι δημόσιοι φορείς πρέπει να οργανώσουν εθνικό διαγωνισμό, ο οποίος πρέπει να δημοσιευτεί σε δύο ελληνικές εφημερίδες, ενώ για ακόμα μεγαλύτερα ποσά ο διαγωνισμός πρέπει να είναι διεθνής και να δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κι όμως η ΝΕΡΙΤ που υποτίθεται ότι δημιουργήθηκε για να σταματήσει το «πάρτι» της ΕΡΤ προχωράει τώρα σε δύο διαγωνισμούς συνολικής δαπάνης άνω του μισού εκατομμυρίου ευρώ με κλειστές διαδικασίες συγκεντρώνοντας προσφορές από «φίλους».
Η δικαιολογία της κυβέρνησης που συνεχίζει να σκορπάει χρήματα δεξιά και ακροδεξιά με την ΔΤ και τη ΝΕΡΙΤ (θυμίζουμε μόνο τα χρήματα που έδωσε στην εταιρία του Μπόμπολα για υπηρεσίες που δεν χρησιμοποίησε ποτέ) είναι ότι υπάρχει βιασύνη εξαιτίας της υποχρέωσης της χώρας για την ψηφιακή μετάβαση. Κι όμως, παρά τις διαβεβαιώσεις του Παντελή Καψή για πλήρη ετοιμότητα της ΝΕΡΙΤ η απόφαση για την προμήθεια των πομπών έρχεται μόλις μια εβδομάδα πριν το switch off** της Πελοποννήσου που οδήγησε σε άλλο ένα φιάσκο αφού αφενός δεν υπήρχε η κατάλληλη πληροφόρηση και αφετέρου πολλά σημεία βυθίστηκαν στο μαύρο οδηγώντας τους φίλους της Εθνικής Ελλάδος σε απόγνωση.
Είναι δηλαδή προφανές ότι έτσι και αλλιώς δεν υπήρχε καμία πιθανότητα οι πομποί να είναι έτοιμοι για τη μετάβαση. Για αυτό άλλωστε μέχρι να γίνει η προμήθεια των πομπών και η μίσθωση των δορυφόρων η ΝΕΡΙΤ αναγκάζεται ναχρησιμοποιεί τη DIGEA, την εταιρία των καναλαρχών των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση ξεφτιλίζει τους θεσμούς μη αναρτώντας την Διοικητική Απόφαση που αφορά τοκόστος ενοικίασης των δομών της DIGEA παρόλο που είναι αυταπόδεικτο ότι την χρησιμοποιεί. Οι πληροφορίες μας πάντως κάνουν λόγο για τεράστια ποσά πουαγγίζουν τα 100.000€ ανά εθνικής εμβέλειας πρόγραμμα SD κάθε μήνα, κάτι που φαίνεται να επιβεβαιώνεται αν αναλογιστεί κανείς ότι στην Πελοπόννησο μεταδίδεται το ένα από τα δύο μπουκέτα (NERIT, NERIT sports και NERIT HD), αφήνοντας απ' έξω το κανάλι της Βουλής, το ΡΙΚ, τη DW και το BBC WORLD, «για λόγους οικονομίας» όπως μας μεταφέρει η πηγή μας. Σε απλά μαθηματικά η ΝΕΡΙΤ θα πληρώσει στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών μέσα σε ένα χρόνο όσα θα χρειαζόταν για να αγοράσει τους πομπούς.
Η δικαιολογία περί σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων που επικαλείται η ΝΕΡΙΤ φαίνεται ακόμα πιο αστεία όταν διαβάζουμε από τις ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ότι αναμένεται κοινή υπουργική απόφαση για την αναβολή του Switch off της Αττικής μετά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην Πελοπόννησο (και άρα για μετά το τέλος του Mundial). Είναι δηλαδή προφανές ότι αφού η κυβέρνηση μπορεί και αλλάζει τα χρονικά ορόσημα θα μπορούσε να φροντίσει ώστε να διεξαχθούν κανονικά εθνικοί και διεθνείς διαγωνισμοί που θα έφερναν σημαντικά οφέλη και θαεξοικονομούσαν τα χρήματα των ελλήνων φορολογούμενων.
Ας δούμε όμως και την νομική πλευρά της υπόθεσης. Η ΝΕΡΙΤ ισχυρίζεται ότι είναι δημόσια επιχείρηση αλλά με τη μορφή του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου που ανήκει στο Δημόσιο και άρα δεν υποχρεούται να τηρεί τον εσωτερικό κανονισμό για τις δημόσιες δαπάνες. Ισχυρίζεται δηλαδή ότι έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τα εκατοντάδες εκατομμύρια των Ελλήνων χωρίς τους περιορισμούς που έχει θέσει η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ν.2362).
Αυτός όμως ο ισχυρισμός εκτός από βαθύτατα προβληματικός είναι καιαντιφατικός αφού η ίδια η ΝΕΡΙΤ στο ΣτΕ κατά την εκδίκαση της υπόθεσης των μαζικών απολύσεων στην ΕΡΤ επεσήμανε ότι ο νέος οργανισμός είναι μεν ΝΠΙΔ αλλά«προσιδιάζει σε δημόσιο», κάτι που δέχτηκε η ολομέλεια του ΣτΕ και βρίσκεται ήδη καταγεγραμμένο στην απόφασή του. Τότε βέβαια η ΝΕΡΙΤ ήθελε να αποφύγει την υποχρέωση επαναπρόσληψης των εργαζομένων της ΕΡΤ σε περίπτωση που το Συμβούλιο έκρινε τις απολύσεις παράνομες.
Με άλλα λόγια η ΝΕΡΙΤ είναι αρκετά δημόσια και ταυτόχρονα πολύ ιδιωτικήανάλογα πάντα με τα συμφέροντά της. Συμφέροντα που σε κάθε περίπτωση έχει αποδειχτεί ότι δεν είναι ταυτόσημα με τα συμφέροντα των ελλήνων πολιτών.
* Ψηφιακό μπουκέτο: Σε κάθε «ψηφιακή συχνότητα» χωράνε μέχρι 6 κανάλια εικόνας. Τυπικά έχει επιλεχθεί να μεταδίδονται μέχρι 4. Στην περίπτωση της Πελοποννήσου η ΝΕΡΙΤ στέλνει 3 κανάλια (ΝΕΡΙΤ, ΝΕΡΙΤ sports και ΝΕΡΙΤ HD) επειδή το HD απαιτεί μεγαλύτερη «χωρητικότητα»
** Switc Off: Ονομάζεται η διαδικασία μετάβασης στην ψηφιακή εποχή, όπου ξεκινάει η εκπομπή των ψηφιακών επίγειων καναλιών και σταματάει η αναλογική.
Του Κώστα Εφήμερου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου